Què és la gamificació educativa?

La gamificació és una metodologia que té com a objectiu traslladar la mecànica de diferents jocs a la part educativa. És de gran utilitat perquè els alumnes aconsegueixin millors resultats: bé absorbint millor els conceptes, aprenent algun tipus d’habilitat o mitjançant recompenses.

Aquesta tècnica està guanyant terreny a altres mètodes més tradicionals causa del seu caràcter lúdic, ja que consisteix en l’adquisició de tot tipus de continguts d’una forma divertida, generant una experiència positiva en l’alumne.

Aquest model és efectiu i, a més, aconsegueix que els alumnes estiguin motivats en tot moment, desenvolupin un major compromís amb altres persones i el seu ànim s’alimenti més perquè ells busquin seguir millorant.

Per aconseguir-ho, en la gamificació s’utilitzen una sèrie de tècniques tant mecàniques com dinàmiques que són extrapolades dels jocs.

Tècniques mecàniques

Algunes tècniques mecàniques que es pot utilitzar són les següents:

  • Acumulació de punts: s’assigna un valor concret a qualsevol acció que s’hagi de realitzar. Així, quan es realitza, els punts puguin pujar al marcador de l’alumne.
  • Escalat de nivells: hi ha una sèrie de nivells concrets que els alumnes hauran d’anar superant per avançar.
  • Obtenció de premis: a mesura que s’aconsegueixen els objectius que s’estableixen en cada etapa, es van atorgant premis concrets.
  • Regal: atorgar als estudiants certs béns que aconsegueixen gratuïtament a l’aconseguir adquirir aquest concepte o habilitat que s’hagi establert abans.
  • Classificacions: una altra possibilitat és sotmetre els nens a una classificació basant-nos en els punts i objectius aconseguits, això millora la competitivitat entre els alumnes i l’ambició d’aconseguir més coses.
  • Desafiaments: es pot establir competicions entre els mateixos alumnes, el que guanyi obtindrà la millor classificació i amb ella un premi.
  • Missions o reptes: que els alumnes aconsegueixin resoldre qualsevol repte, ja sigui sol o en equip.

Tècniques dinàmiques

Les tècniques dinàmiques que són utilitzades en aquests àmbits són les següents:

  • Recompensa: quan s’obté qualsevol tipus de benefici que sigui merescut.
  • Estatus: establir en un nivell jeràrquic social que ha de ser valorat.
  • Assoliment: aconseguir l’èxit com una forma de superació o satisfacció personal.
  • Competició: és una bona opció si el que es vol ensenyar és l’afany de competició i intentar que siguin millor que els altres.

Existeixen una gran quantitat de plataformes en el mercat que ens permeten utilitzar aquestes tècniques a l’aula. Fins i tot les pots adaptar a les teves estudiants si li tires imaginació i canvies el que sigui necessari.

Tot valdria per tal de poder motivar els més petits.

Conclusió

Per tant, la gamificació és una bona tècnica perquè els estudiants es motivin i aprendre tots els conceptes i habilitats necessaris per a aconseguir el seu objectiu en concret. Hi ha una gran quantitat de tècniques que fan que sigui divertit per a ells i alhora útil.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *